Alternativ

duminică, octombrie 09, 2005

Alternativ/Stirea 08.10.2005

*Anunt! Pentru ca pana acum am facut aproape totul pe site ca informatia sa curga cat mai repede spre voi, IT-ul nostru ne-a sugerat sa facem o pauza de 2 saptamani timp in care se va incerca o restructurare a sitului. Asa ca, in urmatoarele 2 saptamani vom incerca sa venim cu noutatile direct pe grupul Alternativ de pe YahooGroups, grupul nostru purtand numele: alternativro.


*Retrospectiva Kinema Ikon. Am aflat despre aceasta retrospectiva destul de tarziu, mai exact cu 2 ore inaintea desfasurarii sale. Fara indoiala un eveniment pentru cei care apreciaza si care traiesc din sunet si imagine. 35 de ani de activitate Kinema Ikon, am aflat de la Stefan Tiron. Nu am stat pe ganduri si am fugit la MNAC sa vad si eu ce nu am vazut timp de 35 de ani. (Pentru cei ce vor sa vada ce am vazut, sa incerce sectiunea de Photos din grupul de yahoo: alternativro). Inca de la intrare am primit un catalog consistent cu tot ce reprezinta Kinema Ikon. Cu el in brate m-am plimbat pe langa oameni care interactionau cu imaginea, cu proiectia ei, cu softul, cu sunetul, cu mouse-ul. Din catalog ca citesc si voua ceva, sa va lamuresc :"Kinema Ikon, atelier multimedia, functioneaza in structura Muzeului de Arta din Arad; este un grup longeviv in campul artei contemporane de factura experimentala; a ajuns, iata, la varsta de 35 de ani si isi continua activitatea in sistemul creatiei digitale. Au fost parcurse trei etape distincte; film experimental/1970-1989/, mixed-media/1990-1993/, iar din 1994 au fost produse exclusiv lucrari hypermedia pe suport cd-rom, pe internet si instalatii interactive, de autor si de grup."in introducerea publicata in catalogul Kinema Ikon, George Sabau continua: "Subliniez faptul ca grupul/atelierul kinema ikon nu a functionat intr-un spatiu vid, ci intr-un context cultural-artistic complex si specific perioadei parcurse." Un experiment de a carui longevitate putem fi si noi mandri, categoric un exemplu pentru arta contemporana romaneasca. O retrospectiva ale carei lucrari au fost gustate si apreciate la Bienala de la Venetia in 2003, fiind cunoscut ca "cel mai de succes pavilion romanesc" ever, datorita numarului important de vizitatori si a cronicilor publicate de presa straina. Despre Kinema Ikon ne-a vorbit la fata locului si Gheorghe Sabau, fondator al acestei miscari experimentale. El a enumerat din cei implicati in Kinema Ikon, trecand prin toate perioadele 70', 80' 90', generatii de oameni fiecare rataciti acum prin lume, o sansa probabil ca ramane in cei tineri, generatia tanara:"Intre timp s-a intamplat un fenomen foarte ciudat. Nu stiu exact cati membrii ai generatiei foarte tinere, repet, foarte tinere nu tinere, de 16 - 29. Este o miscare absolut senzationala care se intampla in literatura si mai ales in audio-vizual, in arte plastice. Stiu ca exista in sala, in pandant asa, in oglinda destui tineri. Au aparut pe firmamentul orasului Arad destul de a-cultural altfel, o asemenea generatie. Cu un local propriu care se numeste KF, si inca sase tineri, inca odata va spun, tineri adica proaspat absolventi ai scolilor de arta din Timisoara, Cluj dar si Bucuresti, care au produs o lucrare speciala, se numeste Vertigo si care imi da mie cel putin increderea ca chiar ne vom putea intalni in 2020 cu ei. Urmeaza ca cineva sa se ocupe de ei." a mai spus Gheorghe Sabau.


*Lansare de carte: Catalin Lazurca - "Celebrul Animal". Pe Catalin Lazurca il cunosc de cand a aparut revista literara "Ca si Cum". Din toate revistele de cultura literara de pe tarabe, "Ca si Cum" chiar mi-a atras atentia. Am cumparat-o si am citit-o la un pui fript de KFC. Cam la un mail distanta, l-am cunoscut si pe Catalin. Chiar am si colaborat, si inca mai colaboram intre situri. A fost deci ceva normal sa ma duc la lansarea cartii sale. (foto in sectiunea Photos din yahoogroup: alternativro). La Carturesti nu multa lume dar destula, si cu cinci minute peste timpul initial a aparut si Simona Popescu invitata sa vorbeasca despre aceasta carte: "Cand am dat de Ca si Cum mi-am zis, sunt in fata primei reviste cu adevarat underground din Romania. Oamenii nu-si semnau cu numele de o schioapa articolele, nu scriau 3-4 articole ca sa se impuna in propria lor revista, nici caseta redactionala nu era una tipica asemanatoare altor reviste de asa-zis underground cu functii si asa mai departe.. Mi-a placut de acesti anonimi. De acest celebru, anonim, animal. Mare, dar nu prea mare, mi-a fost mirarea cand am ajuns sa-i cunosc o luna mai tarziu, intalnind niste oameni inteligenti, o inteligenta parsiva, perversa, foarte ironici. Fereasca-te Sfantu' sa nimeresti sub supravegherea lor, cum spun ei -obiectiv supravegheat de celebrul animal-. Despre "Celebrul Animal".. este o carte despre prietenie. Sau poate trebuie sa spun ca este o carte facuta din doua bucati. Criticii literari au fost mai ales atenti acolo unde lucrurile iau o turnura de adevarat roman, de fictiune.. Eu am fost atenta la prima jumatate a cartii care este un roman, un minunat roman despre prietenie. Pe masa literaturii romane prietenia lipseste cu desavarsire. Nu este o tema frecventa, nu este o tema considerata interesanta. Pentru literatura interesante sunt altele, tema politicului, tema socialului, eventual istoria, si clar, dragostea in toate ipostazele ei. Un roman despre prietenie, eu in cultura romana, nu cunosc." a mai spus Simona Popescu. Am cumparat carte, inca nu am citit-o. Iata ce au avut de spus alti scritori care au reusit sa citeasca aceasta carte, Radu Pavel Gheo:"Celebrul Animal este un roman despre joaca oamenilor mari. E o joaca de-a cultura ce persifleaza cultura -mare-, o joaca de-a misterul, de-a societatile secrete si, dincolo de toate, o joaca de-a povestitul, care capteaza inca de la inceput. Aici, evenimentul aparent banal e relatat cu farmec si umor, iar degajarea si lipsa de incrincenare cu care curge povestea il individualizeaza pe autor printre prozatorii buni -si foarte buni- ai zilelor noastre". Tot despre carte scrie ceva randuri si Mircea Mihaies:"Povestea e plina de farmec si, in cele mai multe secvente ale ei, de-un excelent umor. Lectia umorului plin de asprimi al lui Salinger e bine insusita, dupa cum lirismul bine irigat de cinism al lui Truman Capote intra si el in reteta lui Catalin Lazurca. Exista, dincolo de joaca literara propriu-zisa, un demon al cruzimii ce confera energie si farmec unei povesti in care autorul incearca sa-si cucereasca cititorul facandu-l nu doar martor, ci si complice la crima de lese-estetism". Acum, la lansare dupa Simona Popescu a fost invitat sa vorbeasca Cristi Neagoe care a avut multe datorii de platit, o razbunare serioasa pe un ton amuzant, totul ambalat in multa plictiseala, asa ca am plecat. Am cumparat cartea si am plecat. Felicitari Catalin pentru carte.

*In Republica Moldova se face in acest weekend -Sarbatoarea Vinului-. Nu stiu daca sunteti de acord cu mine, dar vinurile de Moldova chiar sunt niste specialitati rare. Se vorbeste in Romania despre ele dar nu se gasesc nicaieri. Mare pacat. Daca nu vin ele la noi, poate mergem noi la ele. De pe situl Zdob si Zdub am aflat ca in acest sfarsit de saptamana va fi la Chisinau "Sarbatoarea Vinului". Va citesc de la ei:"Se asteapta un chef pe cinste – o mega expozitie a producatorilor de vin, decernarea Marelui Premiu “Polobocul de Aur”, alaiului vinificatorilor, un concert de proportii cu trupe autohtone, tranta la berbec, degustarea colectiva a lichidelor magice, concursul pentru cel mai bun tulburel (shel mai true!) etc. Pentru doua zile Bachus va pune stapanire totala pe tarisoara noastra! Asadar, 8 octombrie, Piata Marii Adunari Nationale, orele 13.00, scena Combinatului de vinuri “Cricova” www.cricova.md – concert Zdob si Zdub. Baietii au considerat de cuviinta sa invite si ceva oaspeti speciali pentru un astfel de eveniment, si anume – nea MC Vasile, Boonika Lidia de la Valeni si surorile Osoianu . Sa ne distram pana la fundul butoiului!"

*Concursul "Alternativ te trimite la Paradise Lost!" s-a incheiat. Realizat pe ultima suta de metrii, pe ultima saptamana inaintea concertului, concursul organizat de Alternativ a strans totusi 9 oameni doritori sa intre free la Paradise Lost. Reamintim ca acest concert are loc Sambata 8 octombrie, la Arenele Romane. Noi am cerut fotografii cu cei ce vor sa vada Paradise Lost. Din fotografie trebuia sa reiasa ceva atitudine gotica, ceva negru, totul cat mai estetic si prezentabil totusi. Avem doi castigatori Alex Constantinescu si Corina Branzoiu. Cei doi merg insotiti de cine vor ei avand intrare gratuita la Paradise Lost. Urmatoarea promisiune, urmatorul concurs, premiu.. intrare free la Laibach. In curand.
http://www.alternativ.ro/concurs.htm