Alternativ

miercuri, ianuarie 25, 2006

BUMBAPA live in Expirat/Bucuresti - psych-space-funk din Ocna Mures

BUMBAPA au mai fost in Bucuresti/Expirat. Bum!-ba!-pa! este elasticitatea
unei corzi. Mi s-a spus sa merg atunci cind au fost ei in UNDERWORLD si
cind au bagat alaturi de o trupa franceza (trupa care ajuns si in Web).
Stiam ca Razvan i-a adus de undeva de departe. In fine aveam motive clare
sa merg de data asta pentru ca au avut unii grija sa ma anunte Era
nenorocire daca pierdeam si de data asta ocazia. Zau sa mor de rau ce imi
pare pt cei care au venit. Dar ma bucur pt cei care au prins. Toti
auzisera ceva. Au dat jos mptripurile da va spun io ca nimic nu ne-a
pregatit pentru noaptea asta de concert.
Toti am fiert asteptind sa intre baietii astia pe scena. Am asteptat
foarte mult dar cred ca nimeni nu a plecat din cauza asta, majoritatea au
ramas la un pahar de vin fiert si la meciul de peste coltu bar. Tot
asteptind m-au intrebau unii cum arata, ca daca i-am vazut - le-am spus ca
nu.
Concert a inceput dintr-o data si zau nu eram deloc pregatiti la ce a
urmat. Foarte multi cred ca au avut fel de fel de reveletatii pe parcursul
orelor de jam care au urmat. Ce s-a vazut in seara asta e ca exista trupe
la noi cu atita jamitudine care te pot lua asa prin surprindere. Trupe
despre care nici nu poti banui de ce sint in stare in concert. Dar asta
inseamna sa stai poate si in public mic de 30 de oameni cu Bumbapa la doi
pasi, intr-un subsol din centrul Bucurestiului. Doua chestii imi veneau in
minte.
1)Uite cum in Bucuresti frate ai ocazia sa vezi venind trupe din zone
indepartate si izolate ale tarii(baietii astia vin din Ocna Mures!!!).
2)Alta chestie pe care o simteam era ca publicul de acolo, adica noi,
chiar de asta avem nevoie zau! Oameni imbracati normal, fara figuri pe ei,
fara faze, si care cand se pun pe cantat iti schimba macazul perment de nu
mai stii daca e adevarat ce auzi si cum naiba nu ai mers la live-uri
dinastea in ultima vreme si ai zacat in casca goala prin birou. Bumbapa
s-au nascut parca deja formatati - si se simte in avantajul tuturor celor
prezenti ca oamenii astia au tot cintat prin tot felul de alte trupe. Nu
stiu cat sens are acuma sa fac tot felul de trimiteri intr-o incercare de
a aproxima sound-ul si efectul lor pe scena, da e inevitabil sa nu incerci
sa regasesti ceva prin care sa le evaluezi maestria. In final insa, toate
sound-urile si trimiterile care iti vin sint exact ceea ce tu respecti si
asculti cu drag oricind.
Bumbapa merita ascultati, invitati, promovati si adusi la festivale,
event-uri etc. pt ca nu le e teama sa improvizeze si sa experimenteze.
Marele lor atu este ca stiu sa isi inchege nucleul de improvizatie intr-o
structura clasica si recognoscibila: iar marginile sint formate din
beat-uri care aluneca dinspre funk inspre dub. Bumbapa are sectiuni pur
instrumentale !! Asta este foarte rar in genere, iar la noi ce se mai zic.
Partea instrumentala e extrem de eficienta la nivel de transa avansata -
si daca mai bagi si voce cu efect de echo box - e parfum. Bas, chitara,
baterie + voce. Toti aveau insa o groaza de pedale si efecte pe care le
foloseau cum trebuie si cind trebuie. Ritmul metronomic de la baterie ma
ducea cu gindul la Klaus Dinger de la Neu!, deci ce se intimpla acolo pe
scena, restul de timpi si poliritmii din bas se mulau pe coloana asta care
pulsa, regrupind batai si beat-uri noi scrijelite de pe chitara pusa jos
si butonu rotit nemilos, inclusiv pedala calcata cu pofta. Dupa de-al de
Neu!, Can(printre primii care au facut funk experimental), Between,
Teardrop Explodes, nu am avut in contro si m-am gindit la psychedlia
japoneza de la Les Rallizes Denudes, Taj Mahal Travellers la Acid Mothers
Temple si OoioO. Energie pura plus decolataje de space rock si space jazz
antigravitational. Muzica asta este pentru toti - si pentru cei care vin
din punk-rock, reggae, psy-trance sau funk-soul.
La Bumbapa chiar am fost cu Shaft in spatiul cosmic via Ocna Mures!

...si cind am ajuns acasa pe le vre-o cinci dimineata am aterizat pe Mezzo
la niste documentare unde se vorbea despre gamelanurile din satele de
munte din Vietnam si dupa aia despre cum a ajuns toba djembe din Burkina
Fasso sa fie cioplita si batuta de tineri din orase si cum incepe ea sa
inlocuiasca vechile tobe ceremoniale.

http://www.alternativ.ro/auzit/
(articol preluat de pe bukresh.blogspot.com)